Astro UAB és el col·lectiu d’astronomia, astrofotografia i astrofísica de la Universitat Autònoma de Barcelona. Va inscriure’s a elDirectori a finals de 2019 i actualment és un col·lectiu molt actiu, consolidat i amb molta presència a la Facultat de Ciències .

Van acabar el curs 21/22 fent una sortida per a fer observació a La Palma, però aquest curs han mantingut el nivell i no s’han aturat.

Enguany, han fet observació astronòmica a l’Observatori de Pujalt, han visitat el Laboratori subterrani de Can Franc, han fet diverses sortides al Coll d’Estenalles per a fotografiar la Nebulosa d’Orió, la Galàxia d’Andromeda, el cúmul doble de Perseu, les Plèiades, planetes, etc., han anat a la Serra del Montsec, a intentar caçar el cometa C/2022 E3 (ZTF) que feia 50.000 anys que no el vèiem, han visitat el CERN i han dut a terme les AstroJornades, un espai per a gaudir i aprendre d’astronomia i astrofísica.

La tasca que AstroUAB ha dut a terme des de la seva creació ha estat intensa i han aconseguit formar un gran grup d’estudiants apassionats/des per l’astronomia i l’astrofísica.

L’última entrada d’elblogdeldirectori d’aquest curs la fem amb una entrevista a AstroUAB perquè ens expliquin com van néixer i com han aconseguit consolidar-se com l’espai de referència de totes les persones interessades per l’astronomia a la Universitat Autònoma de Barcelona.

Al Centre de Recursos vam parlar amb la Rosa, el Mario i l’Elena, estudiants de diferents cursos que per tant s’han unit en moments diferents al col·lectiu. En el cas de la Rosa, qui porta menys temps a Astro UAB, ens explicava que no va trigar massa a entrar a la seva junta, i que aquí segueix molt motivada. L’Elena i el Mario porten tres anys, gairebé tant com el mateix col·lectiu. Son ells els que ens comenten que Astro UAB és un col·lectiu amb molta presència al grau de Física, però conegut a tota la Facultat de Ciències, de la que tots els entrevistats en formen part.

Com va començar el col·lectiu?

El col·lectiu es va crear fa 4 anys. Al principi fèiem sortides astronòmiques al Coll d’Estenalles i alguna visita a algun centre, però molt poc. L’any següent, quan vam entrar nosaltres, vam començar a fer més xarxa, va entrar més gent del nostre curs, i ara som moltíssimes. Tenim més de 200 persones al grup, encara que, evidentment, a les sortides no hi ve tothom. A mida que han passat els anys han anat fent més sortides a la natura i també a observatoris. Per exemple, l’any passat, 2022, van realitzar una sortida a l’Observatori de Pujalt (a l’Anoia) gràcies a que un treballador els va convidar (i també els va fer una ruta amb el telescopi!).

Què heu fet enguany?

Més sortides, LaComunitària, vam viatjar al CERN/CMC, a Suïssa (febrer) uns 4 dies… Potser això el el més “totxo” que hem fet aquest any. També vam anar a veure el cometa C/2022 E3 (ZTF) a Àger i vam visitar el Laboratori Subterrani de Can Fran, a l’Aragó. Vam anar a Prades, vam tornar a l’Observatori de Pujalt i hem fet les Astro Jornades.

També hem fet les Astro Jornades en les que vam convidar una investigadora de l’ICEC, un professor de l’IFAE (Institut de Física d’Altes Energies) i un del departament d’astrofísica.

Com van anar les Astro Jornades?

Molt bé. Vam poder convidar una investigadora de l’IEEC (Institut d’Estudis Espacials de Catalunya), un professor de l’IFAE (Institut de Física d’Altes Energies) i un altre professor del Departament d’Astrofísica.

Ens esperàvem menys gent i a totes les xerrades teníem entre 20 i 30 persones. Les xerrades van ser molt interessants i ens van permetre ampliar els nostres coneixements. Fins i tot, una de les membres d’Astro UAB va fer una ponència!

Què teniu pensat de cara al curs vinent?

Estem organitzant un viatge a les Canàries. Volem seguir amb les sortides. Buscarem quins fenòmens astronòmics hi ha el curs vinent ja que aquest curs han coincidit les pluges d’estels amb la lluna, i no s’ha pogut fer observació. Però l’any vinent coincideixen bastant bé. També voldríem comprar un telescopi pel col·lectiu, perquè el que utilitzem ara és d’ús particular de membres del col·lectiu i necessitaríem no dependre d’aquestes persones.

Heu col·laborat mai amb cap altre col·lectiu?
Amb el CAU volíem fer una sortida conjunta per a fer un pic i observar per la nit. Veurem si passa!

A vosaltres per què us interessa l’astrofísica/astronomia?

Rosa: jo no tenia cap coneixement d’astronomia però el cel sempre m’ha cridat l’atenció. No tinc ni idea de noms d’estrelles, però anar a la muntanya amb gent amb qui t’hi avens és molt agradable. Ara ja he anat adquirint coneixements i puc posar noms a les estrelles, o fer funcionar el telescopi… per tant, el tema em crida més l’atenció perquè començo a entendre el que observo.

Mario: a mi no m’interessa tant l’astronomia, jo m’hi vaig unir més per l’ambient. No tot és mirar el cel! Recordo una anècdota d’una sabatilla trencada pujant el Montcau… son aquestes coses el que m’agrada tant. A més, sempre hi ha algú que explica el que desconeixes i m’encanta.

Elena: jo tampoc ni idea de res, tot i que a mi sí que el cel sempre m’havia cridat l’atenció. Com diu el Mario, no estàs tota l’estona mirant amunt, hi ha tot un component lúdic i d’auto-aprenentatge Al principi no em sabia cap nom i ara a les sortides sóc jo la que pot explicar històries.

Si t’agrada l’astronomia, aquest és el vostre col·lectiu. No dubteu en participar-hi. Si hi voleu col·laborar, només heu d’emplenar el següent formulari.

últimes entrades